Friday, 11 October 2013

cerita dia

    kepulan asap rokok yang menerawang ke atmosfera pandangan tetap tidak mencacatkan aktivitinya. Ya! dia masih tetap di situ, di tempat yang sama, cara yang sama, dan apa yang diminta adalah sama. Umurnya? Bila ditanya dia akan tergelak terlebih dahulu sambil menghulurkan kad pengenalan dan berkata.
    "kalau dapat teka, belanja minum teh tarik dengan nasi berlauk."
   "Tak nak...mesti tok cakap macam ni, sambil berdiri aku ajuk balik kata-kata dia.."Salah semua tu...tahun lahir lain tapi yang ada dalam kad pengenalan lain..umur yang muda pun jadi tua...biasalah dulu-dulu kan. Orang dulu mana nak kisah..asal nama anak berdaftar sebagai rakyat Malaysia sudah, tahun lahir sikit tak kisah..biasala, kadang-kadang ada yang lupa...anak lahir 1788 tapi kata lahir 1783."
Dia tak marah malah senyum sambil menghirup teh tarik yang masih berbaki. 
     Saku baju dia seluk lalu dikeluarkan not 10 ringgit, cukuplah bayaran untuk dia dan kami makan, bukan aku sorang aje yang ikut dia, adalah lebih kurang 5 orang sebab kami ada agenda kami sendiri dan disinilah bermula.
      "Siap dah kan makan semuanya, jadi ambil topi sawah ni sorang satu, pakai atas kepala. Tanah tak tunggu kita bila nak digali, benih tak akan bercambah sendiri kalau tak dibaja."
       Ya! kata-kata dia kadang-kadang agaklah bombastik pada pendengaran aku, kata yang ringkas tapi maknanya agak mendalam, sinis tetapi itulah rialiti, yang celik kata mungkin faham dan yang hanya cerdik sahaja itu mungkin terkebelakang.
         Cangkul ditangan tapi rokok daun masih di mulut, ibarat tanpa rokok kerja tak jalan. Di batas tali air dia hanya melihat kami berkejaran sesama sendiri, seulas senyuman terukir di bibirnya. Ya! usianya tidak seperti 30 tahun lepas, tapi kudratnya tidak seperti umurnya.
        "Lubang dah gali, ambil benih ni campak dalam lubang, 3 aje, lebih-lebih kan tak bernyawa pulak nanti."
         kami hanya menurut, sempat lagi kami bergurau sesama sendiri. "Balik nanti nak terjun tali air tak? sekali terjun gempak jugak ikan-ikan tak dalam tu."
          Pertanyaan Merah (gelaran bagi sepupu kami) membuat aku berpaling dua kali, benih jagung di tangan aku letak ke tepi. Pertanyaan berupa ajakan itu menarik minat aku. 
           "Dah lama hidup? dah habis ke berbakti pada mak ayah?"
          Suara garau itu kami kenal benar...gerun memang ada tapi kami sengih, tak kisah dah nampak gigi yang tak berapa comel asal terlepas sudah.
        Kata dia, suara dia taklah seperti bom yang meledak di Hiroshima tapi seperti ischemic dekat blood vessel..sekali tissue badan mati darah beroksigen pun tak sampai...dalam senyap dia menyerang.
     Sekarang, dia masih lelaki yang sama, cuma kudratnya tinggal sedikit, kami yang nakal dahulu Alhamdulillah kenal apa itu erti hidup. Batas tali air itu masih sama tapi kenangan itu hanya terungkai dalam diam.
        "Dulu tak sama dengan sekarang," katanya sambil menghembus keluar kepulan asap dari rongga. Begitulah dia saban hari sambil merenung jauh ke sana.
             

Tuesday, 23 July 2013




TERAWIH


terawih..best sebenarnya pergi surau atau masjid untuk terawih..x lama pun..kejap je..antara nak dengan tak nak je..kalau dah nak..sibuk macam mana pun tetap pergi jugak kan...kalau dah tak nak buat macam mana pun, paksa macam mana pun..dah kalau kita kata x nak..x naklah jugak.
ramadhan banyak mengajar kita erti sabar, ramadhan jugak sebagai jalan untuk kita menambah amalan kita.syukur alhamdulillah sebab tahun ni masih d'beri peluang utk berterawih...tahun ni mungkin kita sempat...mana tahu tahun depan dah tak sempat




          

jangan jadi macam kisah dlm novel hlovate sudah..."THE MAN THAT DECIDED TO CHANGE ON THE  12 DEATH ON 11...kalau da jadi cenggini..apapun da x boleh nak buat.masa bukan kita boleh putar  masa macam putar mesin kuih..x senang nak jadi senang..gapai pahala pasti x kecewa..hehhe...masa g terwih ari tu ad lah ustaz aka bakal imamku ( kata kwan akula..hahah)..


                                     

3 tanda atau ciri2 org bahagia d dunia
  1. first yg ustaz tu kate...isteri solehah...ye kate kalau nak isteri solehah lelaki tu pun kenalah soleh..not a big provokasi sebenarnya..ad je psangan soleh tpi bini biasa2 je, ad gak yg solehah dpt yg biasa2 je..yg kes gni mereka ni kenala saling lengkp melengkapi.(ahh!!! siapa erk bakal imamku..boleh plak think out of box cenggitu mse tngh dngr tazkirah,,adoiii)
  1. ke2..jiran yg baik..(aku memang jiran yg baik..haha). da thu hdup brjiran kne pndai jaga diri, x sakitkan hati jiran...papepun..semuanya baik2la...nak2 mse bulan puasa..x salah bagi sikit makann yg kita msak kat jiran..pahala dpt..silaturahim pun trjaga..
  1. yg last (masa ni ak tengah mengantuk giloss...rasa cam ad kpal trbang landing jew ats mata)- peringatan- jngn mkn bnyk masa brbuka...ni r jdinya..hehe...oppss..treluar dri lndsan cite plak...last..kenderaan yg baik..x brmksd knderaan yg mahal..x kirala kendraan mahal ke, murah ke, biasa2 jew ke..yg pnting mse nak naik knderaan doa masuk knderaan jangan lupa.

                                
                                            *ad ke ciri2 isteri solehah..haha



                                

                                     


ak rase takat ni jewla utk kali ni...salam ramadhan dn selamat berbuka..(klau da msuk wktula..haha)


Thursday, 11 July 2013

                                RAMADHAN DATANG LAGI

first sekali aku nak ucap selamat menyambut bulan ramadhan kepada korang semua...ramadhan datang lagi, dan biarlah ramadhan kali ni banyk meninggalkan kesan positif kpda kita semua..
klau tanya budak2 apa mksud puasa..jwapan dorang..xbleh mkn...tahan diri dripada makan..

                                

tapi puasa bkn saja menahan diri dripada makan, minum tapi bnyk lagi...contohlah..
# mata..kita prlu jaga pandangan kita
#mulut..percakapan kita biar bermadah dn jngn berhelah
#tangan..elak mengapai bnda yg bkn mlik kita
#kaki..biarlah mnjejak ke tempat yg diredhaiNYA

nah..ni mksud puasa...menahan diri daripada makan dan minum dan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari beserta niat.

Kelebihan Ramadhan
1. Bulan diturunkan Al-Quran
2. Bulan penuh berkat
3. Bulan Penghapusan dosa
4. Bulan diturunkan Lailatul Qadar

ni plak aku nak cite psal rukun puasa

1. Orang yang berpuasa
2. Niat
3. Menahan diri daripada sesuatu yang membatalkan puasa.


setakat ni jelah dulu..nanti aku akan sambung balik dengan "ramadhan kali ini"....
pesanan sebelum itu...biar nampak berbeza tetapi tidak berubah..tabahkan hati, laluinya kerana ALLAH SWT...bulan puasa bulan kebahagian utk kita sebenarnya...







Friday, 7 June 2013

                                                 MAKNA CINTA


kalau ditanya apa itu sebenarnya cinta...banyak jawapan yg berbeza2 diberi. bagi sesetengah orang cinta itu hanyalah cinta kepada kekasih...tetapi mereka lupa cinta sangat meluas. cinta kepada ibu bapa, sahabat, binatang itu juga dinamakan CINTA..

                                  

disebabkan terlalu lama berada di dalam kelas, mengatuk melanda diri+ lapar+dahaga walaupun bukan ak yg bercakap kat depan+ kebosanan tahap cicak putus ekor..last2 koyak sehelai kertas, pen menari2 atas kertas..dn kertas itu beredar dari satu tempat ke satu tempat....

makna cinta bagi korang...kalau mengarut aku bom (pesanan penaja sebelum kertas beredar)


                           

dan inilah jawapan2 superb yg ak terima~

cinta itu milik ALLAH..ALLAH SWT maha mengetahui segala2nya. jodoh kita telah ditetapkan jadi walausejauh mana pun kita menyanyangi, mencintai seseorang belum tentu dia adalah jodoh kita. sejauh mana kita merancang yg berhak menentukan hanya ALLAH SWT. tapi yakinlah dgn janji ALLAH.perempuan yg baik adalah utk lelaki yg baik, jagalah diri kita, jagalah maruah kita, dan jagalah iman kita. (kredit to nuyu)
                                  "uhibbuka" fillah abadan abada
                                    insyaallah till jannah
                       *keep our relationship wif ur partner on track..remember!!
                         we r muslim...

cinta ibarat bunga yg mati d kala musim berganti
usah ungkap cinta umpama bunga
ungkaplah ibarat angin yg bertiup selamanya
usah khuatir..cinta kita telah ditetapkan di loh mahfuz..insyaallah..
(kredit to tiqah

cinta aku masih lagi tido...belum sampai masa utk bangun...hanya cinta pd ALLAH, RASUL, IBUBAPA yg xkan pernah tido..insyaallah..(kredit to Maisarah)

cinta itu anugerah ALLAH..fitrah semulajadi manusia
manusia yg menolak cinta = menolak anugerah Anugerah ALLAH..jngn hambakan diri kpd cinta melainkan hambakan diri pd ALLAH...(kredit to ros)

aku mencintaimu kerana agama yg ada paa dirimu...jika hilang agamamu maka hilanglah cintaku padamu
cinta sampai syurga...P/S...rupa x penting, x comel xpe....( kredit to ain)

cinta? apa itu ertinya?
          nanti saya check...
p/s: hah!! yg ni aku agak pelik....speachless aku d'buatnya...

lain org lain anggapanya tentang cinta...bagi aku??? blank sekejap~...hahah..^__^
bgi ak senang jew..cinta ni merangkumi semua.cinta bukan sekadar ungkapan di hujung bibir, bukan sekadar berkata I LOVE U atau apa2lah, cinta yg sebenarnya lahir dari hati diungkapkan dengan perilaku.yg pasti cinta aku pada ALLAH, RASUL, UMI dn ABAH aku..Ak x tau pasal cinta sebab ak bukan penyair, bukan penyajak, bukan sasterawan negara yg ayatnya berbunga2, bermadah puitis..ckuplah sekadar aku jew yg tau apa itu cinta...
#    cinta yang pertama : cinta ala sundal bolong . di depan manis di belakang bohong .
cinta yang kedua : cinta ala pocong . selalu lompat-lompat dari hati yang lain .
cinta yang ketiga : cinta ala toyol . ada duit abg sayang . xda wang abg ditendang . sayang melayang .
cinta yang ke empat : cinta ala puntianak . tak tahu bila nikah tiba-tiba dah dapat anak .#


arghh..ini agak poyo!!! tetiba cakap psal cinta...penangan tengok cerita 99 kali rindulah nie...^__^