Thursday, 9 August 2012

KEHILANGAN

kehilangan?? Banyak org yg x fham erti sbenar khilangan...mungkin org akn rasa khilngn bila dtinggal keksih,ataupun  kucing mati....tpi kehilangn org yg pling dkat dngn kita lagi membuatkn kita thu ap itu erti khilngn yg sbenr...dn yg pling penting org tu x ad galang gntinye....





"Wei..kau ad nmpak Tok mek x?" satu hari Nizam bertanya sepupunya.pelik dia bila neneknya tak menyahut bila dipanggil...dah berkali2 dia mengetuk pintu tapi tak pulak neneknya menyahut,tu yg dia prgi ke rumah sepupunya.
"Tak ada, ad kat umah dia la kot, tadi lepas ak hantar adk ak ke skolah, ak tngok tok ad jek kt umah, duk tanak nasi, dia kata lapar tadi." dengan yakin syera menjawab.
"Ye ke...mungkin tok tido kot, nantilah ak balik tngok.."

Belumpun sempat syera mahu membuka buku terdebgar jeritan sepupunya tadi."
"Kau..kau datang umah tok jap, aku ase lain mcam aje wei, tok x jawab ak panggil dia...keras jek ak tengok." dengan wajah takut2 nizam memberitahu.
Dengan sepantas mungkin syera bergerak ke rumah neneknya,berkali2 dia memnggil tapi sdikitpun neneknya tak menjwab, matanya terpaku bila melihat sesusuk tubuh sedang terbaring kaku di depannya.
"Syer...kau tengoklah....ak rasa nenek sakit tu....mungkin dia kejang otot macam selalu." kata nizam lagi tapi wajahnya menunjukkan kekeliruan dan matanya berair.
Syera yg masih tegak berdiri perlahan2 mendekati tubuh tok mereka.Wajah toknya dipegang lama sambil nama toknya dipanggil tapi jangankan buka mata, sahutannya juga tak trjawab, dia tak puas hati, bdan wanita tua itu digoncang prlahan agar toknya tahu akan kehadirannya di situ tapi hampa.
"Ijam....kenapa dengan tok ni Jam...?"setitik air matanya jatuh ke pipi.dia tahu apa yg brlaku tapi hatinya mengatakan tidak, mana mungkin toknya dah tak ada, tadi elok je toknya berbual dengannya.

Kehadiran jiran mereka membuatkan Syera dan Nizam berundur setapak ke belakang, dia mampu melihat jirannya memegang pergelangan tok mereka, nadi wanita tua itu dirasa berkali2. Melihat gelengan jiran mereka mmbuatkan Nizam, Syera dan sepupunya yg lain trdiam.Syera mengerdipkan matanya berkali2...dia tak nak air matanya jatuh tpi bila saja melihat tbuh kaku itu dn tangisan sepupunya jatu jua air mata Syera.

"Tok korang dah xada,"kata jirannnya kepada Nizam.Tolong pakcik angkat arwah atas tilam, call mak bapak korang,"arah jiran mereka.Ketika mengangkat arwah air mata Nizam dan Syera menitik laju lebih2 lagi bila melihat tangisan adik sepupu mereka yg rapat dngn arwah.

Tika itu juga kenangan bersama arwah terlayar di ruangan mata Syera.Tok mek dia tempt dia meluahkan perasaannya, rumah toklah juga tempat dia mencri makanan bila blik sekolah, org tua itulah yg membelainya wktu kcil,toklah yang faham segalanya tentng drinya.Tapi dia trkilan..trkilan sebab toknya pergi tnpa sempt meliht results spmnya....'Tok kenapa pergi sekarang,org tak tnjuk lagi results org kt tok,kenapa tok?' bisik hati kecilnya.Semakin menjadi2 tangisannya...air mata yg jatuh lebat di pipinya selebat hujan pada petang itu.

BERSAMBUNG......

kematian itu pasti..kehilangan??Semua org akan rasa kehilangan..org yg prnh kehilngn org yg pling rapat dengan dia akan fham dngn situasi dia atas...AL-FATIHAH untk arwah tok mek.....